Da «bobla» kom til Nesodden

På Mellom-Granerud på Midtveien på Nesodden bodde det tre flotte brødre. Det var Osvald, Finn og Yngvar Granerud.

Osvald overtok farsgården og ble bonde. Yngvar drev med distribusjon av mineralvann fra Nora, senere ble det Shell bensinstasjon i Ski. Men den tredje broren, Finn, som denne historien skal handle om, var mest interessert i biler. Han begynte så smått å reparere biler hjemme på farsgården. Han begynte å reparere biler allerede under krigen.

Det lå et gammels fjøs på andre siden av veien, litt unna hovedbygningen og driftsbygningen på gården. Uthuset ble laget istand med hjelp fra far Karl og brødrene. Alle var bra handymen, så verkstedet ble etter hvert helt brukbart. I 1946 var «Graneruds Bilverksted» et faktum. Finn Granerud var da i begynnelsen av 20-årene. Biler av alle slag ble reparert. Store og små kjøpmannsbiler, biler fra oljeanleggene på Nesodden og privatbiler. De var to mekanikere som jobbet i bilverkstedet i 1946, og i 1953 var de tre mann.

Finn var en forretningsmann og hans kone Karen Beate, best kjent som «Vesla», var også helt med da de to i 1953 satset alt de eide og søkte bilagentur for Volkswagen. Harald A. Møller hadde fått Volkswagen-agentur allerede i 1948 og ville gjerne ha med Finn Granerud inn i VW-eventyret. Ekteparet fra Nesodden så noe spesielt i den lille bobla og satset alt på å få jobbe med og å selge denne bilen. I 1953 fikk de agenturet!

De var heldige og fikk læregutter fra omegnen. Disse ble dyktige mekanikere som kunne skru og mekke, og etter hvert ble det mulig for dem å jobbe akkord. Det var annerledes å reparere bil på den tiden. De måtte krype ned i smøregrava og stå og jobbe med hendene over hodet for å komme til i motor og understell. Deler ble vasket i tynner med bare hender, det ble olje på hendene som ble vasket i tynner. Mange har jo fått merke en del ubehag etter dette.

En bil i dag kan ikke sammenliknes med biler fra 60 år tilbake. Bortsett fra at den fremdeles består av ratt og karosseri på fire hjul.

Forretningen med salg og reparasjon av Volkswagen gikk bra for Vesla og Finn Granerud. På det meste var de 14 ansatte i bedriften på Midtveien. De bygde seg bolighus på andre siden av veien, fikk etter hvert tre barn, to jenter og én gutt.

Granerud Bilverksted ca. 1950.
Granerud Bilverksted ca. 1950.

I 1960 ble bilene frigitt, så nå kunne hvem som helst som hadde penger til det, kjøpe seg ny bil. I 1953 ble det solgt to stykk «bobler» og to stykk nyttekjøretøyer fra Graneruds bilverksted på Midtveien. I 1960 ble det solgt 62 privatbiler pluss nyttekjøretøy.

I 1961 kostet bobla 13.844 kroner! Salget foregikk slik at Finn Granerud var på hjemmebesøk hos Kjell Grøndahl, far til dagens leder, Terje Grøndahl. Bilen ble i familiens eie i 20 år.

Det ble stadig foretatt påbygging og forbedring på verkstedet på Nesodden, men etter hvert måtte ekteparet Granerud se seg om etter et nytt sted for verkstedet. Granerud på Midtveien på Nesodden var jo ikke akkurat midt i smørøyet når det gjaldt å fange opp kunder som var på leting etter bil. Valget falt på Ski. Arne Strand på Finstad i Ski var VW-kunde på Nesodden og han kom med tilbud om næringstomt.

Sommeren 1962 døde Finn Granerud plutselig – da var byggingen av nytt VW-anlegg i Ski så vidt startet. Vesla videreførte byggeprosjektet og driften, med god hjelp av Finns bror, Osvald Granerud.

Høsten 1963 var bygget innflytningsklart og daglig leder ble Osvald Granerud. Lys og luft preget det nye, flotte anlegget på 630 kvm med 110 kvm utstillingslokale – det var på den tiden 13 ansatte. Nesodden Bil og Karosseri driver nå i verkstedlokalene på Midtveien.

Folk har kommet og gått i Møller Bil Follo i Ski i 52 år nå, og bedriften har feiret sitt 60-årsjubileum.

Finn Graneruds sønn, Finn Øyvind, er på plass som delesjef i Møller Bil Follo. Han har vært i firmaet siden 1979. Hele virksomheten er i dag ledet av Terje Grøndahl.

Medarbeiderne som har startet i dette konsernet har ofte blitt værende på plassen sin, det har tydeligvis vært en trivelig arbeidsplass. Min ektefelle, Harald Fossum, har for eksempel vært i firmaet i 44 og et halvt år. Han gikk av som pensjonist som 62-åring, men er stadig i kontakt med sin gamle arbeidsplass. Han tar seg gjerne en tur og hilser på i en av sine tre bobler som han er veldig stolt av.

VW-konsernet tar godt vare på sine pensjonister: flott julebord hver desember og invitasjoner til møter nå og da, utflukt på sommeren og av og til innbydelse til utenlandstur. Turen har flere ganger gått til Wolfsburg, til VW-fabrikken der.

I de forløpne 52 årene i Ski har det stadig blitt foretatt forbedringer og utvidelser, men det trengs enda mer utvidelse, og det finnes ingen mulighet på den nåværende adressen. Firmaet er igjen i forberedelsesfasen for flytting.

Konsernet satser nå også på play-in-hybrid og på el-biler som allerede er å se på veiene. Nybyggingen er nå godt i gang i Ås kommune, men allikevel nær Ski. Dette vil bli et kjempeanlegg på 7000 kvm – mer enn to og en halv ganger så stort som anlegget i Ski. Masse uteplass for parkering. Dette er bedriftens 60-års gave til seg selv!

Kilder:
Akershus Amtstidende
Finn Øivind Granerud
Harald Fossum